+4542679011

KUNSTNEREN SOM SKABEREN – EN PERSONLIG FOTOGRAFISK FILOSOFI

Kunst og kreativitet i folks bevidsthed, er alle ting til alle mennesker, og en dyb refleksion over menneskets forhold til livet. Det letter en intim proces med kommunikation med sig selv og den verden, vi bygger omkring os, afspejler en paraply af erindringer og følelser, drev og hensigter. Kunst er et sammenløb af chance, observation og hukommelse, den former vores proces af selv-individuation gennem forandring og fornyelse, lærer os at forstå. Denne løbende strøm af kreativ oplevelse udforsker den mystiske, det sublime, det uventede, den ofte uklare og overjordiske følelse, bringer flygtige øjeblikke af dyb mening til os. Kunst er en hyldest til livet.

Vores engagement med kunst, kultur og den konstante livlige verden omkring os definerer vores følelse af skæbne, og hvem vi er som folk, hvor vi bor i forskellige kulturer, lige fra små grupper af mennesker til hele samfund. Kultur er et socialt arvestykke, der passerer ned gennem generationer, som giver betydning og mening i vores liv og forbliver åben for re-fortolkning og manipulation, og er i en konstant tilstand af udvikling. Kunst og kultur er en foranderlig enhed, der skaber den verden som vi kender det. Det er en fejring af at leve i al dens kompleksitet og en intim udtryk for den menneskelige tilstand.

Inden for vores nuværende miljø, hvor kulturelle værdier bliver homogeniseret og mister deres individualisme og ægthed, kunst og kreativitet har bestemt potentiale til at udfylde dette tomrum, den kapitalistiske drøm i sit kølvand efterlader.

fotograf-filosofi

FOTOGRAFISK FILOSOFI

fotografering, er de fleste fotografier fremstillet i et kort øjeblik, et splitsekund, hvor en bestemt begivenhed bliver unik, frosset i et kontinuum af tid, et øjeblik, der ellers ville have været usynlige for os. Fotografier udviser et paradigmeskift mellem fortid og nutid, hvis nøgle har en unik betydning. Fotografiet er tåget og har en kvalitet, der er dybere og dybere end blot et objekt, det synes at være. Fotografi og kunst har i sig selv meget livskraft, der driver os, – sammenløbet med tilfældighed, observation og hukommelse; vores rejse ind i den anden verdslige og mystiske del i livet. Fotografier afspejler vores drømme, ønsker og usikkerhed – en paraply af erindringer og følelser, drev og hensigter. Dybe oplevelser, der beriger vores liv, tage på en åndelig kvalitet og bringe flygtige øjeblikke af private mening til at være. Visuelle billeder tjener, som en abstrakt repræsentation af det personlige og kollektive ubevidste, fotografering er alle ting til alle mennesker.

For at tage et enkelt foto, for eksempel, og relatere det til den ‘rigtige’ begivenhed, synes der altid at være et tomrum til stede. Fotografiet er blot en illusion af ultimativ virkelighed, eller tegn på en tabt tilstedeværelse, hvorfra det blev bygget. Den fulde virkelighed ‘væren’ på det tidspunkt, det fotografiske øje er aldrig realiseret fuldt ud efter det tidspunkt er passeret. Fotografiet er, men en ‘tynd spor reproduktion «, som har sat sit præg på film, og er ikke mere end en’ gennemsigtig kuvert” af naturen. Et fotografi indeholder strømmen af “real time”, så det hele tiden giver os en oplevelse af fortiden. Fotografiet har eller bevarer det øjeblik, og giver os en realisering af tid diskontinuitet. Fotografi har sin egen, unikke myndighed eksisterende gennem en kombination af de bestanddele, det består af, mens det i samme øjeblik, bekræfter en afspejling af vores egen dødelighed. Der er et fotografisk paradoks af død til stede i det fotografiske, visuelle billede.

foto-filosof

FOTOGRAFI OG SAMFUND

Vores verden er mættet med visuelle billeder, der fungerer som en stor mangfoldighed af formål. På det personlige plan, kan folk kan lide at samle fotografier, vise dem i deres hjem og uden omtanke dele dem med andre. De er vigtige personlige ikoner, som vi konstruerer omkring os selv, som giver os en følelse af eje i verden omkring os og hjælper os med at definere vores plads heri. Visuel anerkendelse i fotografier kan fortælle folk om deres plads i verden, og give dem en imaginær forståelse af det. Fotografier tjener som et bevis på de mange erfaringer, vi har levet og delt, både som enkeltpersoner og kollektivt som et global folk. Historien er indlejret i dem. Hvad skaber et godt fotografi, er noget meget individuelt, og vores baggrund, følelser, selvstændig identitet, personlige æstetik, kultur og sprog er alle indflydelsesrige elementer, der pryder detaljer i vores private meninger, som bliver af betydning for de billeder, vi kan identificere sig med. Fotografier, der tager en personlig betydning stimulere erindringer om relative og tidligere begivenheder og følelser i vores liv, gange, som ellers kan falme væk. Den bredere kontekst af fotografier, mætte samfundet vise os små slots af tid og historie, at vi aldrig ville have oplevet, hvilket er meget indflydelsesrige over os.

Fotografi anvendes i reklamebranchen til at formidle en følelse af glamour misundelse med henblik på at sælge os ting. Det er flittigt brugt i modefotografiet og glamour industrier; redaktionelle fotografier bruges til at illustrere artikler i blade, mens pornografi er afhængig af det fotografiske billede for sin egen overlevelse, fotografier er informanter af identitet og anvendes til metoder til social kontrol. Fotografier er polymorfe enheder.

fotografens filosofi

En fotograf – fotograferer ikke kun et billede men et liv, en historie og en fortælling. Et æstetisk øjeblik. Det skaber et minde og sætter vores liv og hukommelse ind i en kontekst. Det siger : Vi HAR levet.